Jak pozycjonować filmy w wyszukiwarce YouTube

YouTube jest jedną z największych platform filmów wideo na świecie, natomiast wewnętrzna wyszukiwarka serwisu ustępuje tylko Google. Aby nasze filmy mogły znaleźć się w czołowych pozycjach wyszukiwania YouTube i tym samym dotrzeć do milionów użytkowników trzeba poznać trochę funkcjonowanie algorytmu wyszukiwania. Algorytmy oczywiście nie są oficjalnie udostępniane, jednak w wyniku przeprowadzonych badań, obserwacji oraz testów SEO można wskazać najistotniejsze elementy algorytmu wyszukiwania:

  • tytuł filmu,
  • opis filmu,
  • zaangażowanie użytkowników,
  • czas trwania filmu,
  • liczba wyświetleń,
  • tagi filmu,
  • liczba osób subskrybujących kanał filmu,
  • linki do filmu na zewnętrznych witrynach,
  • data utworzenia kanału.

Tytuł filmu– obok miniatury, jest to jeden z pierwszych elementów przyciągających uwagę oglądających. W tytule warto uwzględnić słowa kluczowe, które ułatwiają pozycjonowanie na YT. Tytuł powinien być ciekawy, przyciągający uwagę. Można zawrzeć nazwę firmy lub umieścić numer odcinka jeżeli mamy zamiar nakręcić cykl filmików. Tytuły powinny być krótkie i konkretne, gdyż serwis może automatycznie uciąć część za długiego tytułu.

Miniatura– do jej stworzenia możemy użyć zdjęcia zrobionego podczas kręcenia materiału. W takim przypadku trzeba pamiętać o wyborze optymalnej rozdzielczości oraz ciekawego ujęcia, które spowoduje, że osoba szukająca filmów kliknie właśnie w nasz nagrany materiał.

Opis filmów– istotne jest, aby opis pasował stylem do tytułu i miniatury- był oryginalny i niestandardowy. Pamiętać musimy o tym, żeby opis zawierał słowa kluczowe oraz najważniejsze informacje o nim. Dlatego watro umieszczać długie opisy filmów.

Tagi– do tagów warto dodać nie tylko te zawierające słowa kluczowe ale również te związane z tematyką i kategoria filmu. Odpowiedni dobór fraz ma zasadnicze znaczenie w pozycjonowaniu filmów. Dzieje się tak dlatego iż użytkownicy wpisują zwykle zapytania innego rodzaju niż w czasie standardowego wyszukiwania w Google.
Nazwa pliku wideo- z punktu widzenia SEO korzystne jest aby fraza została umieszczona również nazwie pliku np. jak-wymienic-kontakt.mp4.

Optymalizacja filmu

Algorytm wyszukania uwzględnia również grupę związaną z zaangażowaniem użytkowników. Pośród elementów mających wpływ na ten obszar znajduje się min. jakość filmu.

Jakość materiału filmowego– Aby uzyskać wyższe oceny od użytkowników, a także wyróżnienie na stronie zalecane jest, aby materiał można było obejrzeć w jakości HD.

Jakość dźwięku– nagranie filmiku w jak najwyższej jakości ścieżki audio wpływa na odczucia i notowania użytkowników. Dlatego warto zadbać o dobrą jakość dźwięku.

Technika kręcenia filmu– pozytywne wrażenia odbiorców, a co za tym idzie możliwość osiągnięcia wyższej oceny, osiągnąć można poprzez takie zagadnienia jak: odpowiednie oświetlenie, intensywność kolorów, wykonywanie zbliżeń, właściwe wykadrowanie oraz czas trwania filmu (generalnie im dłuższy tym lepiej).

Do czynników rankingowych należy zaliczyć również:

  • staż kanału na YT- niektórzy uważają, że im starszy kanał tym większa szansa na zyskanie większego zaufania portalu YT. O ile kanał był prowadzony regularnie i cieszył się zainteresowaniem.
  • czas przez jaki wyświetlany jest film prze konkretnego użytkownika – najlepiej jeżeli odwiedzający obejrzy film w całości lub skończy oglądać bliżej końca. Ma to duże znaczenie, gdyż „pokazuje” algorytmom, że filmy są chętnie oglądane przez użytkowników.
  • Ilość osób, które obejrzały film – im bardziej popularny film tym większa szansa na uzyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarce serwisu, oczywiście jeżeli film zyskał pozytywne oceny.
  • Liczba subskrybentów – aby ja zwiększyć warto na końcu filmiku zachęcić użytkowników do subskrypcji lub polubienia nagranego przez nas materiału.

Promować filmy można poprzez różnego rodzaju reklamy, chociażby w ramach Google AdWords. Można wykorzystać mailingi do obecnych subskrybentów lub dodawać filmy do tematycznych playlist. Warto pamiętać również o tym, że widoczność filmów w wyszukiwarce YT zależna jest od prowadzących do nich linków z zewnętrznych serwisów. Im więcej wartościowych, powiązanych tematycznie witryn tym wyższa pozycja filmu.
Jest to tylko kilka wytypowanych elementów. Niestety nikt nie zna dokładnie działania algorytmu dotyczącego pozycjonowania filmów na YT, a zespół Google nie zdradza które czynniki są decydujące.

Autor wpisu: | 2016-09-29T12:47:30+01:00 Wrzesień 29th, 2016|Nowości w Google, Wszystkie|

Autor wpisu:

Monika Zielińska
Marketing Manager, specjalizuje się w koordynacji działań promujących marki w sieci, mi.in. poprzez content marketing, SEO oraz kampanie sponsorowane.