Czy Twoja strona została oznaczona jako niebezpieczna?

Posiadasz formularz na stronie? Użytkownicy w jakikolwiek sposób zostawiają na niej swoje dane? W takim razie do pierwszego października tego roku musisz wdrożyć certyfikat SSL, co oznacza przejście z HTTP na HTTPS. W przeciwnym razie twoja witryna zostanie oznaczona jako niebezpieczna.

Czym są certyfikaty SSL?

Certyfikaty SSL to narzędzia zapewniające ochronę witryn internetowych, które gwarantują zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Pełne bezpieczeństwo jest efektem zastosowania szyfrowania komunikacji pomiędzy komputerami.

Historia certyfikatów SSL zaczęła się w 1994 roku, stworzeniem przez Netscape protokołu Secure Socket Layer, który służył do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych. Protokół ten okazała się bardzo skuteczny, a także prosty w obsłudze i instalacji, dlatego szybko znalazł swoje zastosowanie przy zabezpieczaniu transakcji realizowanych w bankowości elektronicznej, podczas aukcji internetowych oraz w systemach płatności online[i].

Ostrzeżenia dla właścicieli stron bez certyfikatu SSL

Do niedawna, konieczność posiadania zabezpieczeń dotyczyła głównie sklepów internetowych, gdzie zbierane są liczne wrażliwe dane od kupujących. Tym razem Google poszło o krok dalej, zapowiadając, że każda witryna na której znajduje się formularz powinna zostać zabezpieczona. W praktyce oznacza to, że nawet blog, który poprzez formularz zbiera subskrybentów powinien wykorzystywać protokół HTTPS.

Ostrzeżenia do właścicieli witryn niezabezpieczonych certyfikatem zaczęły być wysyłane w połowie sierpnia, za pośrednictwem narzędzia Search Console.

Widomość informuje, że od 1 października 2017 roku wszystkie serwisy nieposiadające protokołu HTTPS zostaną oznaczone w przeglądarce Chrome w wersji 62 jako niebezpieczne.

Jeśli użytkownik mimo wszystko zdecyduje się przejść do witryny, otrzyma kolejne dodatkowe alerty, przykładowo podczas wpisywania danych do formularza kontaktowego.

Poprawna implementacja certyfikatu SSL

Skoro już wiemy, że certyfikat SSL jest niezbędny dla naszej witryny, musimy go poprawnie zaimplementować. Przeoczenie pewnych aspektów technicznych może spowodować problemy z wyświetlaniem witryny, czy zbieraniem danych w Search Console.

Oto kilka istotnych kwestii w procesie przenoszenia witryny z HTTP na HTTPS:

  • Ustawienie przekierowania 301 dla wszystkich adresów URL strony – jego brak spowoduje spadki pozycji w wyszukiwarce, gdyż treść będzie uznana za zdublowaną.
  • Sprawdzenie dostępności w wyszukiwarkach – po przeniesieniu serwisu na HTTPS, należy sprawdzić czy jest on dostępny w wyszukiwarkach i czy wyświetla się poprawnie – zdarza się że niektóre podstrony są zablokowane przed indeksacją.
  • Dodanie nowej usługi dla domeny HTTPS w Google Search Console – jeśli tego nie zrobimy, dane witryny z HTTPS nie będą zbierane.
  • Aktualizacja pliku Sitemap (wersja XML) poprzez wpisanie nowych adresów zawierających protokół HTTPS,
  • Weryfikacja subdomen – jeśli serwis posiadał subdomeny należy koniecznie zweryfikować, czy zostały one przeniesione (niektóre certyfikaty nie obsługują subdomen),
  • Poprawianie odwołań wszystkich plików – wszelkie pliki graficzne, wideo czy PDF-y znajdujące się w strukturze strony, muszą odwoływać się do właściwych domen, dlatego należy zaktualizować http na HTTPS.
  • Sprawdzenie wszelkiego linkowania – adresy z HTTP mogą wciąż pojawiać się w , linkowaniu wewnętrznym, linkach kanonicznych, hiperłączach itp. Dlatego niezbędne jest ich sprawdzenie i wyeliminowanie.
  • Weryfikacja łączności z Google Analytics – zdarza się, że po implementacji SSL dane ze strony przestają być pobierane. W takim wypadku należy zaktualizować kod śledzący.
  • Monitoring czasu ładowania strony – w niektórych wpadkach przejście na SSL powoduje wydłużenia czasu ładowania strony.

Podsumowując

Twoja strona, sklep czy blog potrzebuje wdrożenia certyfikatu SSL już dziś! Jedynie w przypadku braku jakichkolwiek formularzy, w których użytkownik zostawia dane, możesz się wstrzymać z przejściem na protokół HTTPS. Wygląda jednak na to, że wkrótce ta konieczność obejmie wszystkich bez wyjątku. Co więcej SSL ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie twojej strony! Tak więc warto pomyśleć o jego implementacji jak najszybciej.

Jeśli potrzebujesz pomocy w procesie zakupu i implementacji certyfikatu SSL, skontaktuj się z nami przez formularz lub telefonicznie.


[i] Źródło: Powszechne Centrum Certyfikacji

Autor wpisu: | 2017-09-19T13:56:31+01:00 Wrzesień 19th, 2017|Nowości w Google, Pozycjonowanie SEO, Wszystkie|

Autor wpisu:

Monika Zielińska
Marketing Manager, specjalizuje się w koordynacji działań promujących marki w sieci, mi.in. poprzez content marketing, SEO oraz kampanie sponsorowane.