Jakie produkty cieszyły się największym zainteresowaniem w sieci i które firmy odpowiadają za największy sukces w promowaniu tych produktów? W celu sprawdzenia jakie firmy odniosły największy sukces marketingowy w 2017r. posłużyliśmy się narzędziem Google Trends i sprawdziliśmy, które produkty lub usługi były najczęściej wyszukiwane w Google i Google Shopping w Polsce, w zeszłym roku. Wzięliśmy pod uwagę konkretne produkty w przypadku których można mówić o sukcesie marketingowym i sprzedażowym.
W zestawieniu przede wszystkim znalazły się smartphony, bez których dzisiaj nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania, jak również obuwie sportowe i nowa konsola od Nintendo. Na podium uplasował się gadżet który pojawił się na rynku niczym grom z jasnego nieba, zdobył nagłą popularność która szybko spadła, ale o tym później. Zacznijmy od miejsca 10:
10. Konsola do gier Nintendo Switch
Switch to nowa konsola firmy Nintendo – jednocześnie stacjonarna i przenośna. Możliwe jest granie na ekranie telewizora, a w dowolnym momencie możemy wyjąć konsolę (wyposażoną we własny wyświetlacz dotykowy) ze stacji dokującej i kontynuować rozgrywkę w dowolnym miejscu, niczym na smartphonie czy też PlayStation Portable. Premiera konsoli miała miejsce w marcu 2017 roku i szybko zdobyła popularność dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu i mobilności.
9. Buty Nike Presto
Model obuwia do biegania Nike Air Presto, jak donosi producent, charakteryzuje się niezwykłą lekkością, przez co jest nazywany „T-shirtem dla stopy”. Swój debiut zaliczył w 2000 roku podczas Olimpiady w Sidney i właśnie dlatego stał się tak bardzo popularny. Mimo, że model jest już tyle czasu na rynku w 2017 roku był znów osiągnął szczyt popularności.
8. Telefon iPhone 8
Tego smartphona chyba nikomu nie trzeba przedstawiać? Seria telefonów marki Apple stanowi jedną z najpopularniejszych dostępnych na rynku. Oparty na systemie iOS stanowi zupełnie osobny nurt technologiczny, kojarzący się z niezawodnością i ekskluzywnością. Kolejny model wszedł na rynek we wrześniu zeszłego roku. Jest odświeżoną wersją poprzednika, jednakże flagowcem był bardzo krótko bo zaraz po nim został wypuszczony model „X” który różni się w sposób znaczny od swoich poprzedników. W przypadku tego telefonu, niewątpliwie wpływ na ogromną ilość zapytań w Google z pewnością ma popularność serii. Promocja modelu iPhone X była znacznie głośniejsza, ale nie wykluczone iż z powodu swojej zawrotnej ceny nie zyskał on takiego zainteresowania sprzedażowego jak ósemka.
7. Buty Nike Court Borough
Model Nike Court Borough to ukłon w stronę klasyka z 1982 roku, czyli Nike Air Force 1. U podstaw został zaprojektowany jako obuwie do gry w koszykówkę, jednakże bardzo dobrze sprawdza się w użytkowaniu codziennym. Model Court Borough został wypuszczony na rynek w wariantach z niską (Low) oraz podwyższoną (High) cholewką, w wielu kolorach. Co sprawiło że znalazły się w dziesiątce najczęściej wyszukiwanych produktów 2017 roku? Z pewnością wpływ na to miała znana i doceniana na rynku marka, odwołanie do dobrze znanego klasyka, szerokie zastosowanie zarówno w sporcie jak i użytkowaniu codziennym, szeroka gama dostępnych wariantów oraz niezbyt wygórowana cena.
6. Telefon Samsung Galaxy s8
Firma Samsung od lat wiedzie prym na rynku urządzeń elektronicznych. Seria flagowców z symbolem S stanowi wizytówkę marki i mocną konkurencję najlepszych telefonów dostępnych na rynku. Modele S8 i S8+ zadebiutowały w kwietniu 2017roku znacznie podnosząc jakość i parametry w stosunku do swojego poprzednika. Zainteresowanie tą serią jest jak najbardziej zrozumiałe i dotyczy grupy osób które poszukiwały najlepszego telefonu z systemem Android w 2017 roku.
5. Telefon Asus Zenfone 3 Max
Asus Zenfone 3 Max to debiutujące pod koniec 2016 roku telefony, występujące w dwóch modelach: (ZC520TL) oraz (ZC553KL). Oba modele to niezłej jakości przedstawiciele „klasy średniej” dostępne w cenie poniżej tysiąca złotych. Charakteryzują się dobrej jakości obudową, niezłymi parametrami podzespołów, ale przede wszystkim bardzo dobrą baterią. Być może właśnie dzięki takiej mieszance, firmie Asus udało się wypuścić na rynek urządzenie zasługujące na uwagę. Jak widać po statystykach, całkiem skutecznie.
4. Buty Nike Air Max 97
Obuwie sportowe, które trafiło w limitowanej wersji na rynek na początku zeszłego roku. Model ten odwzorowuje oryginał z 1997r., który wśród fanów obuwia tej marki, zdobył status butów legendarnych. Ich sukces sprzedażowy sprawił, że marka postanowiła wyprodukować więcej egzemplarzy które ponownie trafiły na sklepowe półki. W tym przypadku sukces nie był skutkiem olbrzymich nakładów na marketing. Aby sprzedać produkt firma Nike postanowiła wydać na rynek coś co ich grupa docelowa już dobrze znała – wskrzesić klasyka.
3. Telefon Xiaomi Redmi 4x
Xiaomi Redmi 4x jest produkowanym w chinach smartfonem średniej półki. Zadebiutował i został wypromowany na polskim rynku na początku 2017r. dzięki firmie ABC Data, która jest jego jedynym dystrybutorem. Charakteryzuje się dobrym stosunkiem jakości do ceny i prawdopodobnie to był jego największy sukces. Został nawet okrzyknięty królem budżetowych telefonów. Dzięki niskiej cenie, niezłej jakości obudowie i dobrym parametrom technicznym, dotarł do licznej grupy odbiorców. Urządzenie nie zostało nigdy oficjalnie zaprezentowane, a o jego sukcesie marketingowym można mówić w kontekście marketingu szeptanego. W Internecie mnóstwo jest bowiem recenzji, testów i opinii na jego temat, które przyczyniły się do olbrzymiego sukcesu sprzedażowego. Trudno jednoznacznie określić, na ile były to działania producenta, a na ile spontaniczne recenzje zadowolonych klientów. Jedno trzeba przyznać, strategia marketingu szeptanego telefonu kierowanego do tego segmentu klientów okazała się właściwa.
2. Telefon Huawei P10
Huawei P10 to nowy flagowiec chińskiego giganta. Trudno powiedzieć, czy zainteresowanie tym modelem jest spowodowane kampanią marketingową, w której udział brał nawet sam Robert Lewandowski, czy kontynuacją popularności poprzedniego bardzo udanego modelu Mate 9. Faktem jest jednak, że mocno odbił się on na świadomości i ciekawości polskich internautów. Co ciekawe, popularność tego smartphona, wcale nie traci na sile. Czas pokaże czy premiera kolejnego modelu P11 zapowiedziana na początek tego roku przyćmi popularnością swojego poprzednika?
1. Fidget Spinner
Niepodważalnym zwycięzcą popularności w 2017r. został gadżet nie służący niczemu, oprócz wprawiania go w ruch obrotowy. Legenda głosi, iż został wymyślony przez Amerykankę Catherine Hettinger, która złożyła wniosek patentowy w roku 1993. Początkowo jej celem miała być pomoc w poprawieniu koncentracji oraz redukowaniu lęków u dzieci z ADHD i autyzmem, jednak sugerowanych właściwości terapeutycznych nie udowodniono. Żadna firma nie zdecydowała się wypuścić Spinnera na rynek. Patent wygasł w 2005 roku a jego twórczyni nie miała 400 dolarów potrzebnych do jego przedłużenia. Po jego wygaśnięciu gadżet mógł zostać wyprodukowany przez każdego, bez ponoszenia kosztów związanych z prawem patentowym.
Jego kariera zaczęła się w 2016 roku za sprawą marketingu wirusowego, za którym stał Rob Fajardo – twórca tego fenomenu. W ciągu kilku miesięcy popularność stała się tak wielka, że zaczęły o nim pisać media takie jak „Forbes”, CNN i „USA Today”.
Popularność Fidget Spinnera w Polsce zaczęła się na początku 2017r., jednak prawdziwe apogeum osiągnęła w maju i trwała tylko kilka tygodni co dobrze obrazuje poniższy wykres:
Aktualnie gadżet można kupić na każdym rogu, ale chyba można już powiedzieć o nasyceniu rynku. Ponadto pojawiło się wiele negatywnych opinii na jego temat, które skutkują nawet ograniczeniami w dostępie do tej zabawki dzieciom.
Jak wynika z zaprezentowanego zestawienia, w promocji poszczególnych produktów wykorzystano różne narzędzia marketingowe, od dość standardowych i jednocześnie drogich (jak promocja przez ambasadora marki/produktu), do marketingu szeptanego i wirusowego. Na dekorację złotym medalem w 2017 roku zasługuje marketing wirusowy, za pomocą którego wypromowano do niebotycznych rozmiarów popularność zabawki, która nic nie robi. Jakie narzędzie marketingowe zdobędzie palmę pierwszeństwa w 2018 roku? Czy może pojawi się jeszcze jakaś zupełnie nieznana koncepcja promocyjna w Internecie? Zobaczymy za rok.